Tuesday, June 19, 2012

Ho Chi Minh - Part 3 / Delta Mekong

it takes about 2 jam lebih kot.. ke 3 jam? entah.. aku tak ingat.. tp yang aku tau.. lamaaaa gilaaa.. kebas segala bontot2.. ye lah dr hotel dlm pukul 7.30am mcm tu.. lpstu dr naik van, kena tukar naik bas kecik.. dgn mat salleh besar gabak.. yang busuk pon hado... gggrrrrr... aku dah tido bangun tido bangun tak jugak smpai.. dah laa jalan bukan haiway.. adooii sumpah rasa aarghh kalo aku tahu.. tak hinginnnnn.. aku kan bangsa jenis tak reti adventure.. bebel2 laki aku.. rilexx aaa rilexx aa... muka dh kerut2 muahahahaha.. dkt kul 11 baru smpai mekong! WTH.. lama okehh lamaaaaaaaa..

tak payah risau sbb dia ada tourist guide.. dia akn guide kita selama dkt mekong tu... so x kn sesat kecuali jatuh dlm sungai kena mkn buaya! -__-  dlm bas tu nnt dia bebel2 lah cerita pasal kawasan tu kawasan ni.. kenapa mekong apa terjadi.. smpai satu tahap aku rasa nk jerit.. diammm laa woi! stressed tahuuu tak.. hahhaa tp aku tak buat lah kan.. mau kena lempang ngn z.. tp aku ada gak protes dlm bas tu bila dia cerita pasal askar dia dulu.. org amerika serang derang takut ngn askar vietkong.. sbb askar2 ni ada 1 senjata.. so tourist guide tu suh teka buah apa dia guna sbg senjata.. aku masa tu dah stressed dah.. merah2 daa muka ni..aku nk tido okeh.. so secara spontan aku jerit kuat2.. DURIAAANNNN.. sbnarnya aku main hentam je weh.. malu gila... skali betol kaauuu.. kelassssss org mesia! terus aku jadi segar bugar, ceria, terus ada mood.. dasarrrr.. siap dia janji owed aku 1USD.. tp smpai sudah tak bagi pon! chooiiii..


smpai je kena beratur naik bot besar.. tak lah besar cukup laa doploh org 1 group dia.. melintas sg Mekong.. gila besar sg dia.. da mcm laut pon hado.. siap ada mcm ferry lalu.. tak ke rasa mcm laut.. apakah?? TG dh mention kedalaman Sg tu.. ofcos laa dlm mcm laut gak.. 


ada pulak jembatan pulau pinang.. kelassss.. ehh jakuunnnn

my auntie yg super gojes ehh yeke??

haa kan aku ckp.. boleh ada ferry.. ehh ehh ni bukan feri.. bot tangki minyak ke hape.. tp besar mcm ferry..


nak jugak.. bagi satuuu






smpai lah pulau pertama.. ada 4 pulau x silap aku.. maklumlah da sebulan belalu... aku kan suka mkn semut.. dah suka makan semut, suka mkn kepala ikan pulak.. betambah-tambah lah sipat pelupa.. T__________________T

turun je terus pergi tempat madu2.. aauwww honey okeh bukan madu yang kawen 4 tu.. nak mampos??? dia mcm ada banyak table kat situ.. so dia terangkan lah org kat pulau tu kerja dia apa.. kutip madu, betani.. petani lah! then dia suh duduk kat table2 yg disediakan tu dia bg minum madu ngn kudap2 sket2.. madu perah limau.. manissssssssss.. 

 yg pakai cap ni tourist guide yang aku rasa nk lempang je dlm bas tu.. sakit hati aiiii.... padahal dia tak salah! aku yg stressed pejalanan lama sgt! hahahahhaa


 bajet ko retis, paparazzi snap gamba?? caiittt

terus aku suka gamba ni tengok beratus2 kali! rasa nk lempang diri sendiri.. bajet howwttt




lps dah minum madu jln2 kawasan kampung.. aku x lah jakun sgt kan.. gila kau nk jakun.. kampung aku lg lawa indah permai kot..  mat2 salleh ni yelaa... sesikit berenti amik gambar.. stok mmg jalan kawasan kampung sambil lambai2 anak2 kecil balik skolah.. kt kg aku tak buat pon mcm tu.. hahhahaha terus aku terpikir apsal mesia tak de buat mcm ni.. bwk mat salleh jln2 kg... ehh jauh okeh pusing2 kg..  tapii kannnnnnnn korg akan tgk setiap rumah ada kubur kat laman rumah.. haihhh serammmmm kalo kt mesia mcm ni.. sumpah x keluar rumah memalam.. 


 ni haa cemetery! gila ko kat kawasan umah ada menatang ni...



jalan punya jalan berenti smpai kat sebatang sungai.. masa tuh dah nak hujan pulak.. boleh ke tak ni nk naik sampan.. gila scary aku tgk.. nk patah balik mmg tak lah.. sg ni lah akan menghubungkan ke bot besar tggu kat hujung.. dgn nk hujan nye.. dgn pikir kedalamn sg nyer.. dgn pikir xde safety.. aduiiiiii. 
 1 sampan boleh naik 4 org je.. tak boleh lebih.. jatuh sendiri mau ingat..








dgn masa ni hujan dah makin kasar2.. serius mcm2 aku pikir.. dgn rasa nk terbalik pon hado.. smpan kecik dr orang.. tukang kayuh pompuan tua.. ko daya?? berat tuh.. lepas tu naik dia suh ko dok diam2.. gerak sikit, beralun sampan tuh.. dgn hujan membasahi, betulkan rain coat begoyang sampan.. cemaaasssss cemass... dlm pale hotak aku ni bila laa nk smpai.. sungai dia kecik je.. lepastu belaga, begoyang lagi... semput aku.. aku siap tanya dlm ke sungai ni.. nenek tu ckp 20meter! ko daya? jatuh tak selamat hoi! dgn life jaket takde.. lpstu boleh plak aku pikir dia lalu paya.. kalo ada buaya mcm mana? mcm manaaaa??? ohhh noooooooooooo.... rasa nak nangis! tp adventure.. 
smpai lah sampan tu kat hulu sungai... sampai2 je nmpak mcm laut terbentang luas.. dah nampak boat besar tu tggu nk ambik kitorg.. tapiiiiii smbil nmpak boat nampak air laut ke air sungai mekong? bergelora.. kan tgh hujan tu.. OMG! OMG! aku x dpt nk bygkan perasaan aku... nk pergi kt boat tuh, dgn nmpak mcm laut terbentang luas, bergelora, berangin..kalo jatuh ni mmg sesia... begoyang2 kau.. serius.. aku diam seribu bahasa.. smpai kt boat besar terus rasa syukurrrr... hahahahhaaa penakuttttttt 


gambar di bawah ni masa aku dah selamat naik bot besar.. lepas dh hazab aku! T_____________________T tp serius ini lah yg besttttttttttttt...





lpstu dia bawak pergi coconut island.. tgk org buat gula2 kelapa, makanan2 pakai kelapa.. gila laju derang buat.. non hado mesin2 ni.. bungkus pakai tangan je.. lpstu dia bg rasa, dia jual.. aku tak beli ponnnnnn rasa mcm tak hygiene ! gila cerewet...
nah ni laa cekelat kelapa... pastu dorg potong, bungkus.. laju kemain buat keje.. mat salleh berebut2 beli.. 

masa ni dah berenti hujan.. tp gila kau rasa melekit2 badan... mcm2 bau ada.. lps kena hujan kan.. hilang mood.. tak suka btol aku.. tp apakan dayaaaaa.. teruskan lah.. tak kan ko nak balik sorg2.. pergi berenang sungai mekong besar ni.. ada bran? jangan bajet ko diva yeah... 

lps ni dia bawak pergi 1 lagi sungai naik sampan besar sikit.. 8 org kot 1 sampan.. lalu sungai besar sikit.. tp sampan ni ada enjin.. hahaha nak panggil apa pon aku tatau.. okey lah bot kecik.. tp seram jugak.. masuk kawasan paya.. mmg time ni aku risaaaaauuuuuuuu jeeeeee aku takut ada buaya.. buatnye bot ni langgar buaya cane?? cane?? canee???? 












lpstu sampai satu pulau ada restoran untuk mkn tgh hari... kita kn muslim.. jadi kita dah ckp vegeterian..halal food.. seb baik TG ni paham... so smpai je restoran dia.. bukan restoran mewah pon.. tp kawasan dia cantikk lah mcm kampung2.. besar restoran dia.. ada 2 kawasan.. so smpai2 je ada group sblom tu nmpak mcm group muslim.. ramai jugak.. so konfiden laa sikit kononnya.. so TG ngn owner restoran tu suh duduk kat kawasan yg muslim tuh.. kat kawasan 1 lg dia kata for non muslim.. ada hanjing.. TG ni baik jugak walaupon kuat becerita dlm bas.. yelaa keje dia kan.. aku yg emo terlebih... huaahuaaa.. aku tgk org2 muslim sblom ni mkn sume tak habis.. apakah?? so smpai lah nasik kitorg.. gila kau tgk pon tak lalu! rasa sikit.. apakah ini??? dia bg nasik, soup sengkuang, sayur campur dgn popiah.. vegeterian food lah... patut org2 td x habis.. x sedap langsung.. tp perut lapa gila kot... dah bepanas, behujan, masa tu jam pukul 2.. gila.. ini gila.. kesian laki aku dia mkn nasik kosong je... hihihi janji isi perut.. yg lain aku tak daya nk mkn.. mcm2 aku pikir.. seb baik lah aku bawak chocolate bar dgn biskut sikit.. itulah mknn kitorg.. lenkali ingat, bawak makanan.. mmg ada serve utk muslim.. cuma daya ngn tak je lah nk mkn.. dia bg pon vege jer.. 


ko selera? aku tak.. bukan cerewet.. tp memacam aku pikir.. so baik tak yah...

lps makan2 dia bg rehat sekejap.. ada basikal, boleh kayuh pusing2 kawasan dia.. kawasan kampung.. terjaga.. cantik jugak.. aku pikir nak balik je.. hahahha






dah habis semua naik beskal.. jum pergi 1 lagi island.. sumpah time ni aku dah penat gila.. dengan melekit2 nya badan.. rimaaasssss... 
island seterusnya tropical fruit.. mcm kat mesia takde.. hahaha.. naik boat besar tu balik.. rasa selamat lah sikit.. kat sini nnt dia jamu mkn buah2 tempatan sambil di dendangkan lagu kebangsaan derang kot... layannn je lahhh.. setiap perhentian yg kitorg singgah ada toilet.. dont worry.. and toilet kat sini so far semuanya bersih2.. kalah mesia.. walaupon toilet kayu je pon sebaris panjang, atap zink tak canggih tp ttp bersih.. ada paip jugak! :) 


aku siap tanya TG tu lps ni habis kan?? dia kata yer lps ni balik.. maakkkk aiiii gembiranya aku.. bukan apa bila kau dah kena hujan melekit2, hilang mood okeh.. rasa semacam je.. tak sesabar nak balik... hazab lg perjalanan lama.. hahahha aku nk tido selena2 nya.. 

dah otw balik tuh dia singgah 1 perhentian sbb nak tukar bas.. siapa nk balik saigon naik bas lain.. yg naik bas tu utk terus ke cambodia.. so tukar bas, berenti 1 perhentian ni.. cantikk jer.. 






masa dalam bas aku mmg tido je lah... dr pukul 4 smpai saigon pukul 6 lebih.. flat okeh.. perut lapa pulak.. ggggggrrrrrrrrrrrrr

lepas smpai hotel, mandi comel2.. dah segar turun pergi makan.. hebat lah duduk sini.. makan sehari skali je.. jimaatt jimaaattt...
kali ni dah pandai dah carik restoran halal.. tak payah jln jauh2.. area sheraton hotel ada 3 bijik restoran halal.. 
kali ni pergi DNyonya.. sedap jugak.. murah sket dr halal saigon.. 










tak silap aku owner DNyonya ni orang mesia.. jadi harus lah ada 1 malaysia disitu.. keh keh keh


lepas makan nk buang lemak lagi?? tak yah risau Benth Thanh Market kan ado!! borong lah lagiiiiiii.. hewwhewwww tak penat2... balik urut kaki lah sblom tido... 
apa2 pun pakej mekong tu actually fun.. pergi lah.. ambik pakej kat LanLan 2 hotel yer.. inilah paling murah.. semua kata begitu... berbaloi.... 
esok pakej dia pergi chuchi tunnel.. seronok jugak! :) 

4 comments:

  1. seronoknya dapat jenjalan tempat orang.....

    ReplyDelete
  2. seronok mmg laa seronok kak... tp malaysia lg seronok lah.. hihihihi

    ReplyDelete
  3. mesti x best sbb makanan kan? malaysia lg best kan??setuju2x

    ReplyDelete
  4. btol2... makanan mmg lah x best.. tp ada jugak restoran halal.. mahal sket lah.. kalo akak pergi bawak stok makanan bnyak2 yer :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...